Fangstrapporter

Lørdag den 18/11 var jeg endnu engang på Esrum sø, den store geddemadamme skulle fanges. Kristoffer (min kammerat) & jeg drog ud fra Sørup havn kl. 7:20 og startede fiskeriet på Tevandsbanken. Her fandt vi desværre ingen fisk og fortsatte mod graverhjørnet.
Ved hjælp af ekkolod og gps sejlede vi rundt og markerede stimer af byttefisk, for på den måde kunne vende tilbage og affiske dem. En markeret fiskestime kan nemt findes igen ved hjælp af gps´en, fiskene står ofte de samme sted i 30-45 minutter, altså en god måde at effektivisere fiskeriet på.
Vi opdagede hurtigt at de største stimer stod inde på 10-12 mtr. vand, 1 mtr. over bunden og op til halv vandsøjle, vi koncentrerede derfor vores fiskeri i disse dybder. Skaller (importeret fra Vestvolden), rigget op på str. 5 Drennan flåd med passende bly sejlede rundt på kanten af disse enorme fiskestimer, og det slog heller ikke fejl!
Bedst som vi sidder og planlægger et ”frokost break” ved Kongens bøge, går mit ene flåd under, fedt. Gedden får den sædvanlige ro til at tænke over situationen, vende fisken og så giver jeg tilslag. Fast fisk, men den føles ikke tung, erfaringen siger mig dog at jeg alligevel skal tage det med ro. Vi har alle før eller siden, presset hvad vi troede var en lille fisk for hårdt, for derefter at miste den på kort line (øv øv). Klogt nok, for da fisken viser sig i overfladen, ca. 10 mtr. fra båden kan jeg se at den er laaannng, måske i nærheden af 10kg. Resten af fighten forløber stille og roligt, hun stikker i dybet et par gange, men efter 5-10 minutter kan jeg håndlande hende med et gældegreb. Min første tanke; sikke et stort hoved, måske fordi hendes krop var så slank!? – hvis hun var en havørred i marts måned var der dømt nedfaldsfisk. En perfekt krogning gjorde at hun hurtigt kunne genudsættes, herligt når man ikke skal ”handle” dyrene for meget oven vande. Det blev dog tid til at få hende på vægten, 9,3kg og 110cm. Vi tog endnu et par kryds over vores markerede stimer, men det kastede ikke flere fisk af sig – dog nogle flere hug, men de spyttede før vi fik sagt 1,2,3-gedde.
Afslutningsvis tog vi lige en tur ned over Tevandsbanken, det gav en 2 kilos, men der var knageme mange stimer på loddet – ærgerligt at vi skulle hjem og til housewarming.