Fangstrapporter

På den første solskinsdag i juli benyttede Peter og undertegnet det gode vejr til at afprøve fiskeriet ved Buresøs brinker. Målet var et par pæne aborre. Det blev ud på eftermiddagen før vi ankom til søen. Vores båd som var bestilt til lejligheden var vist ikke blevet benyttet den sidste stykke tid. Ihvertfald kunne man konstatere at mængden af vand i båden var så stor at bundbrædderne lå og flød rundt. Så efter at Peter havde fået tømt de første 200 l vand fra båden var vi klar til "kamp".

Vi startede fiskeriet, som så ofte før på Buresø, på Mørdrupgård banken. Den plejer som reel at holde på et par mindre pindegedder. Små Zalt wobler blev søsat og vi trak herefter rundt i området omkring banken. Desværre udeblev huggene. Vi fortsatte ufortrøden ned i østenden af søen - ned til stengrunden man kalder for Totten. Her lagde vi os for anker og kastefiskede ud over området. Efter vi begge havde kæmpet en del med diverse grøde på vores blink fik jeg endelig et hug. Dagens første gedde havde hugget - en fin pinde gedde. Desværre undgik den på bedste vis dybere krogning og nøjes istedet med at fjerne store mængder af blinkets lak. Vi forsøgte yderligere en halv times tid over dette område - desværre uden yderligere hug.

Mørdrupbanken måttte prøves igen - lige da vi drev ind over banken fik jeg endnu en hug på det samme blink. Men igen slap krogholdet - på trods af jeg havde udskiftet den halvsløve krog fra før med en Gamakatsu syleskarp superduperkrog.

Ja så var der jo ikke andet at gøre end at gå i "slap-af-mode" og nyde det gode vejr med en lækker velsmurt klemme og en kold pilsner. Mens vi sad og nød den læskende pilsner kunne vi iagttage enorme stimer af små skaller/løjer trække ind over. Det var tydeligt at de store mængder af småfisk foretrak det lave vand omkring banken højst sandsynligt pga. det varmere vand. Den næste time blev vi i området og afprøvede storset hele arsenalet af kunstagn - ligefra små støvede spinner til de nye eftersigende velfangende jerkbaits - men ingen hug.

Vi måtte prøve noget nyt, så de efterfølgende timer sejlede vi lidt rundt på søen på må og få. Vi så flere gange på vores rundtur større fisk angribe stimer af mindre fisk. Men hver gang med samme resultat - ingen hug når vi kastede ud i området med aktivitet.

Da solen efterhånden var ved at gå ned bag træerne var vi noget op til vestenden af søen. Her kunne man som så mange gange tidligere den dag se større fisk angribe mindre grupper af byttefisk. Det var tydeligt at der var tale om mindre rovaborre, som var på jagt efter byttefisk. Peter mente af hans såkaldte Svendborg flue (jeg kan ikke huske hvad han kaldte den - med den havde vist en del havørreder på samvittigheden) måtte kunne lokke fiskene til at hugge. Og ganske rigtigt, få minutter efter at Peter havde monteret to ophængerfluer på sin line huggede den første aborre. Ikke noget monster men trods alt en fisk. Vi fik begge i denne periode flere hug dog kom der kun yderligere 3 mindre aborre i båden, som selvfølgelig alle hurtig blev genudsat.

Da klokken var passeret de 10 stykker var solen gået ned og mørket sænket sig langsomt ned over søen. Vi sejlede i havn og pakkede sammen. På trods af det fangstmæssige sløje resultat havde vi rigtig god tur - mest på grund af det gode vejr og de kølige pilsner. Vi må håbe at fiskene er lidt mere i bidelyst til klubturen i august.