20-02-2007 : skrevet af Johnny Mark

Hvor heldig kan man være?

Når man på lykke og fromme booker Vedbækjollen i starten af januar til d. 18. februar er det vist kun held om vejret bliver så man kan bruge den. Der er dog vist noget om at heldet følger de tossede, hvilket muligvis var årsagen til at søndagens tur blev til noget.
Jeg havde godt nok lidt problemer med besætningen, der var faktisk ikke den undskyldning der ikke blev frembragt for at slippe for en tur på sundet:"jeg skal løbe", "skal male", "se min kusine spille håndbold", "svigermor kommer på besøg" osv., men til sidst lykkedes det mig heldigvis at låne Fogeds legekammerat Leif.
Vi mødtes efter aftale på havnen i Vedbæk kl. 8.30 og ca. kl. 9 tøffede vi stille ud af havnen i det mest fantastiske vejr.
På forhånd var Lous Flak udset som mål for dagens fiskeri, og der gik ikke længe inden dagens første torsk blev hevet ind. Der var nu ikke den store aktivitet under overfladen, men det gode vejr havde lokket andre på vandet. Det meste af formiddagen gik uden store overraskelser, selvom jeg var lige ved at få tynd mave da vi blev overfløjet af 2 F16 jagere i ca 500 fod.
Helt "utilstedeligt og uacceptabelt" på en fisketur, man ser dem jo først når de er der, og så kommer lyden.
En enkelt torsk mere kom i båden inden middag og da solen endelig tittede frem midt på eftermiddagen skete der ting og sager. Vi afsøgte lidt lavere vand(6-8 m.) og inden for en halv time fik vi yderliger 4 torsk og en lille havørred i båden. Havørreden lå lige omkring målet så tvivlen kom den til gode og den er stadig derude. Som afslutning på den gode periode fik vi et rigtigt godt hug hvor ca. 20 m. line forsvandt fra hjulet i pænt tempo, helt anderledes end de torsk vi hidtil havde fanget, men netop som vi trak de andre stænger ind og gjorde plads til fighten slap krogen desværre sit hold.
Dette var det sidste aktion vi havde den dag og kl. 16 var vi igen i havn.
Det var en rigtig hyggelig dag med Leif, og han kan godt berede sig på at få tilbuddet igen en anden gang.

På lørdag står den på drivfiskeri fra M/S Antares med Rokker Vinding og nabo Stausholm, det ser dog desværre ikke ud til at vejret bliver helt det samme.

K&B
Deres hårdtarbejdende prospect
JM

PS: Som en nyttig oplysning i lyset af bjærgningen af den anden SU-jolle i søndags ved Helsingør, kan jeg oplyse at Vedbækjollens motor brugte ca 10 l. benzin på 7 timer ved en konstant trollingfart på 3,5 - 4,5 km/t.

Leif ved roret i super februarvejr.