13-07-2008 : skrevet af Henrik Schwalm

Laks Fra Varde Å

Torsdag d.10 juli havde jeg planlagt en tur til Varde å. Jeg og min Guide Polle startede, på et stykke, vest fra hovedvejen. Han skulle vise mig, nogle af de gode steder. Polle fiskede med flue og jeg selv gik med en spinner. Efter at ha fisket en 3 timer, tog vi hjem for at nyde det helt store, kolde jydske bord. Da vi ikke havde fanget noget, besluttede jeg at tage derned senere, efter aftensmaden.
Inden vi tog hjem,snakkede jeg med en anden lokal, der havde haft et hug af en 20+ der tog et ud løb på 100 m for derefter at springe linen,så fisk var der.Klokken 19.14 havde jeg rigget til og havde taget de første kast, dog uden at se eller høre noget. Jeg besluttede at gå nedstrøms til stryg nr 2 på stykket. Jeg har ikke stået der i 2 min, da en fisk på 2,5 til 3 Kg vender sig i vandet. Jeg går målrettet efter den, men uden held.
Den næste time bevæger jeg mig mere nedstrøms og ser ikke meget til nogen fisk, andet end et lille hug fra en Aborre.
Ved 20.30 tiden beslutter jeg mig for, at gå tilbage til stryget for at give det en chance til og møder en anden lystfisker der fortæller, at han lige har set en fisk der har været oppe og vende i vandet. Han går videre og jeg bliver, fisken står der stadig og skal fanges.5 min efter han er gået får jeg hugget, meget kontant. Den lægger ud med et udløb på 30 til 40 meter 2 gange og flere mindre udløb, den figter rigtig godt. 4 golf spillere kommer til for at kigge, hvor den ene hjælper mig med at nette fisken 15 min efter den er kroget.
Fisken en blank ny opgået Laks på 5,2 Kg 84 cm.
Jeg vil lige sige en stor TAK for hjælpen til golfspilleren der hjalp mig med at nette fisken.