17-05-2013 : skrevet af Mikkel Christiansen

2 dages havkatte tur vest for Jylland

Turen var arrangeret Ugerløse Idrætsforening, Sportsfiskeafdelingen http://www.ugerloese-if.dk/viewpage.php?page_id=10 og en enkelt Rokker havde fået nys om turen via Mexicanske forbindelser og slog straks til da det viste sig at der var en ubesat plads. Teamet mødtes kl. 1630 ved formand Peters hus hvor flamingokasser til opbevaring af fisk samt grej blev læsset i en Ford Transit og derefter gik det mod Thyborøn hvor vi skulle mødes med Nordjyllands bedste skipper Per Jensen http://ms-bodil.dk/?Kontakt. Da vi kom frem viste det sig at Per ikke skulle være skipper grundet en konfirmation, men reserveskipper Jarno Kryger Strange havde fået prikket nogle positioner ind af Per som skulle testes af. Efter ca. 10 timers sejlads stik vest var vi kl. 1000 søndag formiddag ved de vrag som forhåbentlig kunne kaste et par havkatte af sig. Der blev rigget 2 pirke stænger op, den ene med 500 grams pirk og ophænger til torsk og den anden med 500 grams rød vægt + sild + blinklys til havkat. Årsagen til op rigning af 2 stænger var at vraget normalt først skulle fiskes fri for torsk for at kunne få adgang til vraget katte. Det viste sig dog at der ikke var så mange torsk ved første vrag så først kat var hurtigt på dækket. Så jeg fik hurtigt sat torske pirkestangen i holderen og greb havkatte stangen og så var det ellers bare at få rigget så hurtigt som muligt ned på de 60-70 meters ved vraget. Dagens resultat var 5 havkatte op til 6 kg + torsk så det berømte rokkerbat glimtede i solen og fik stor anerkendelse blandt medfiskerne som også lystigt tog det i brug. Man kan ikke undgå at smide en del rigs når man fisker så tæt ved vragene og jeg fik i løbet af dagen smidt 2 pirke setups samt 4 havkatterigs og jeg havde et par gange fornemmelsen af at havkatten havde taget silden og derefter gået ind i vraget inden jeg kunne lave ”hook and hold” . På det 2-3 vrag havde jeg mit absolut bedste hookup men 1/3 oppe i vandet røg krogholdet desværre, men det giver jo inspiration til en tur mere . Vi sluttede fiskeriet kl. ca. 2000 og i bagklogskabens ulidelige klare lys så skulle vi bare være sejlet ind for vi fik noget af en røvtur hele mandagen og så er der langt ind når man ligger 2/3 dele af vejen til England og ca. lige langt fra Norge og Danmark. Jeg vågnede ved at skiftevis mit hoved og mine fødder dunkede hovedgærde/skibsskrog. En røg/fløj fra de øverste køjer direkte på gulvet og en ramlede hoved direkte ind i en stolpe heldigvis kom ingen alvorligt til skade, men flere var syge trods plastre og piller. 13-14 sekundmeter vest for Jylland er hård kost for københavnske landkrabber, det var godt at komme i havn i Thyborøn, men jeg skal da på en tur igen :-). Vi overnattede mandag til tirsdag i nogle lejligheder på havnen da chaufførerne ikke følte sig helt på toppen efter 2 dages søsyge.