26-07-2013 : skrevet af Jonas Hansen

Gensyn med en af sydhavnsøernes perler

Traditionen tro var hele familien og svigerfamilien samlet til den årlige 3-tur til Lalandia. Hvis man kommer på de kanter kan jeg anbefale vandrutsjebanen "Tornadoen".

Jeg havde på forhånd planlagt at jeg ville tage forbi en enkelt dag ved Hirbo søens bredder og forsøge lidt karpefiskeri.

Dagen inden fiskeriet tog jeg forbi og kiggede lidt. Der var allerede to hold karpefiskere i gang og begge hold havde fået lidt gang i fiskeriet i takt med at vindstyrken i løbet af dagen havde taget til. Dog var fiskene alle af mindre kaliber.

Vandet var samme temperatur som vandet i badelandet - 29 grader, men det påvirkede tilsyneladende ikke fiskenes spiselyst. Jeg fik mig en god snak med det ene hold fiskere fra Næstved. De skulle hjem dagen efter så jeg kunne uden problemer "overtage" deres plads og fiske på de fodrede pladser.

Den følgende dag var jeg tilbage. Jeg valgte min gamle plads fra sidste år og efter at havde fået sat udstyret op og alt var klar kunne jeg desværre konstatere at jeg havde glemt min vanddunk hjemme i udlejningshytten. En smule surt når luften var over de 25 grader. Heldigvis havde jeg et par kølige pilsner og et par dåse sodavand.

De første par timer forløb uden nogen større aktivitet. Lidt ud på aftenen dukkede min venner fra sidste år op - natsværme-klubben - og sat alt deres gear op til nattens arrangement.

Aktiviteten på fiskeriet var meget sløvt så ved 10 tiden forsøgte jeg at få et par timers søvn. Det blev desværre en blandet omgang fordi natsværmeklubbens generatorer (til at trække deres glødepærer som skal lokke insekterne til) kørte for fuld blæs 20 m fra parasollen.

Jeg måtte have blundet lidt for jeg vågnede lidt over midnat, mindre omtåget, af sirenen fra den ene bidemelder. Et hurtig tilslag og en lidt kort kamp - resulterede i et mistet kroghold tæt på land. Fisken var ikke en karpe, men højst sandsynligt en skalle eller suder.

Resten af natten forløb uden yderligere aktivitet. Klokken 3 kom et mindre regnvejr indover, hvilke glædeligvis for mig stoppede "insekt-tossernes" brug af generatorer og gav lidt ro omkring søen.

Lidt i seks var der igen bud efter agnen. Denne gang havde en karpe valgt at nappe min hvide plastik majs. Hele stangopstillingen væltede da fisken huggede og stangen var spændt godt ud. På trods af lidt kludder i de væltede stænger lykkes det mig hurtig at være over fisken. En solid sivkamp på et minuts tid fik fisken fri at sivbræmmen og ud i åben vand. Herefter var der mere styr på kampen og efter et par minutter solid fight kom turens eneste fisk i nettet. En fin skælkarpe på lidt over 5 kg.

Da temperaturen i løbet af formiddagen rundede de 27 grader i skyggen valgte jeg at pakke sammen og drage mod vandlandet sammen med resten af familien. Jeg vender tilbage til Hirbo sø en anden god gang